Projectatelier

VIERDE GRAAD
duur opleiding 10 jaar

Schooljaar 2024-2025

Tijdens deze opleiding ga je op zoek naar je identiteit als hedendaags kunstenaar. 

Ongeacht je ervaring of het medium waarmee je werkt is dit een atelier waar je je in de diepte kan ontwikkelen. Het onderzoek van de algemene of persoonlijke actualiteit je plaats zoeken binnen de kunst-wereld en geschiedenis en het uiten van je unieke ik staan centraal. 

De manier van werken in het project-atelier leunt erg dicht aan tegen de aanpak van een hogeschool: aan de hand van individuele contactmomenten en groepslessen word je begeleid door een docent/ kunstenaar die je aanmoedigen je eigen traject / project uit te stippelen. Jijzelf bepaalt het parcours dat je volgt.  

In dit atelier is letterlijk alles mogelijk:  installatiekunst, schilderkunst, performance, video, sculpturale toepassingen of ingrepen binnen de academie. 

Jezelf tonen als kunstenaar, het performen van kunst, de opbouw van een toonmoment, het ontwikkelen van een eigen signatuur binnen je praktijk,…is het einddoel in al zijn dimensies.  

De werkvorm van het project atelier bestaat uit individuele praktijk en personal coaching. 

De pijlers waarop de individuele ontwikkelings- trajecten steunen zijn de volgende:  

1. Picturaal

Je bent bezig met het ontwikkelen van een eigen stijl/beeldtaal/ materiaal gebruik-  je kijkt en put uit eigen werk en invloeden,  zowel hedendaagse , moderne en klassieke kunstenaars als kunststromingen en culturen . Het geheel mondt uit in oeuvre 

 Elk werk is het resultaat van een proces. Er moeten voldoende werken geproduceerd worden om progressie te maken. Daarnaast is het belangrijk buiten de vertrouwde ‘comfortzone’ te treden en ‘artistiek ambitieuze’ projecten aan te vatten. Er moet getwijfeld worden en werken mogen mislukken! 

We werken samen naar de  ontwikkeling van een eigen artistieke identiteit of ‘signatuur’. Een eigen artistieke identiteit verkrijg je door (on)bewust keuzes te maken voor kleur, compositie, media, formaat, materiaal, wijze van presentatie en wordt daarnaast begrensd door je eigen beperkingen als mens en als kunstenaar. Elke kunstenaar vertrekt vanuit een ‘artistiek probleem’, gebruikt een ‘methode’, een ‘context’ en presenteert aan zijn ‘publiek’. 

2. Onderwerp/visie/persoonlijkheid/statement

Je bent een eigen identiteit aan het ontwikkelen en  krijgt inzicht in wat je wenst te communiceren (of reeds aan het communiceren bent). Naargelang het traject vordert kan je  praten over het eigen werk, kan je het contextualiseren. ( refererend naar bvb andere kunstenaars, periodes, culturen, maatschappelijke / persoonlijke/ universele/etc kwesties,..)  

3. Kunstwerelden 

Je bent onderzoeker en je tracht je horizon te verruimen. Ook ontwikkel je inzichten in de hedendaagse kunstwereld en neemt hier actief aan deel.  

4. Context 

We zetten verschillende interne en externe expo’s gedurende het academie jaar. De leerling kan samen met de medeleerlingen en onder leiding van een docent/ curator mee een expo opbouwen. We leren in functie van het groter geheel kijken.

UURROOSTER

  • woensdag 13u50 tot 17u20 (VOLZET)
  • woensdag 18u20 tot 21u50

Je kan deze opleiding enkel volgen na een intakegesprek. Neem hiervoor contact op met gommaar.gilliams@beeldacademielier.be

Geïnteresseerd in deze opleiding? Misschien is dit ook iets voor jou:

Beeldhouwen & Ruimtelijke Kunst
BeeldLab (BAK)
Tekenkunst
Schilderkunst
Productontwerp Keramiek
Textiele Kunst

Is je opleiding naar keuze volzet en vind je niet meteen een alternatief? Kom langs op ons secretariaat voor een babbel! Wij helpen je graag verder. Ook via mail of telefoon kan ons bereiken voor vragen over opleidingen.

Specifieke inhoudelijke informatie over opleidingen kan je ook steeds opvragen bij de docent.

Scroll to Top