Vlaggenproject Lierse Ommegang
Pièces uniques - Vlaggen Lierse Ommegang
Om de Ommegang te steunen creëerden de Beeldacademie Lier op vraag van ondernemersvereniging Lier4Business en de stad Lier een reeks unieke, handgemaakte vlaggen met typisch Lierse beelden. Geïnspireerd door de rijke geschiedenis, de historische gebouwen en levende tradities van de stad, maakte elk atelier een pièce unique, met technieken eigen aan hun kunstdiscipline. De afwerking van de vlaggen werd verzorgd door de leerlingen Mode van campus Sint-Ursula en Sonia ’s Jongers, leerkracht Kant.
Een selectie van twintig vlaggen zal geveild worden.
De veiling wordt georganiseerd door de Beeld- en Podiumacademie Lier in samenwerking met Gezellen van ’t Groot Volk, ondersteund door stad Lier en Lier4Business. Met veel trots kondigen we eveneens aan dat de presentatie verzorgd zal worden door Lucas Van den Eynde en de veiling zal uitgevoerd worden met Peter Bernaerts als veilingmeester.
Wil jij de veiling bijwonen? Schrijf je online in.
Deelname is gratis. Indien je interesse hebt in een VIP-arrangement met champagnetafel, dien je jezelf niet online in te schrijven, maar dien je contact op te nemen voor informatie met betrekking tot de verschillende formules via louisemarie.vanroy@
Praktisch
Veiling
22 september 2022
Ontvangst 19u30
Start 20u00
Presentator
Lucas Van den Eynde
Veilingmeester
Peter Bernaerts
Locatie
Jezuïtenkerk Lier
Ingang via Gasthuisvest
Frieda, Christine, Kris, Linda, Diane, Christine, Sabine, Karin, Diana, Karin, Magda, Michaël, Min
Context: ontwerp van Michaël uitgevoerd met Liersekant elementen. Verder is de tekenig bewerkt met het Cornelly machine. Ook de bladjes en bloemen zijn bewerkte organza met het Cornelly machine en handmatig bevestigd.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Mozaïek in papierklei gekleurd met engobes
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: We werden geïnspireerd door de Lierse kant, de leerlingen zijn met schaar en papier aan de slag gegaan om de knip- en vouwtechniek onder de knie te krijgen. Vervolgens hebben ze deze techniek toegepast op verschillende stoffen.
Afgewerkt door Ilya Mossay (leerling Sint-Ursula)
Inspiratie: "Lier is in de ‘donkere’ middeleeuwen ontstaan aan de samenvloeiing van de Grote en de Kleine Nete. De ‘duistere’ foto is genomen op enkel meters van deze plek waar de beide Neten samenvloeien… Van deze periode (7de eeuw) van de stichter en patroonheilige St.Gummarus blijft veel in nevelen gehuld. Techniek: foto uitvergroot, gekanteld en gestreken via transfer papier. "
Afgewerkt door Nienke Leijssenaar en Luna-Marie Aerts (leerlingen Sint-Ursula)
Inspiratie: We lieten ons inspireren door de prachtige geïllustreerde wijzerplaat jubelklok van de Zimmertoren met zijn zodiac, fasen van de maan, zonnecyclus enzovoort. Uit een oud boek over de geschiedenis van de astronomie gingen de leerlingen aan de slag met de dierenriem, de planeten, de sterren, astronomische kaarten en de sterrebeelden. Techniek: cut outs uit stof gladgestreken met vliesofix.
Afgewerkt door Betül Baltaci (leerling Sint-Ursula)
Context: Op Google Maps zijn we op zoek gegaan naar bekende en minder bekende gevels in Lier en hebben deze ingevuld met eigen kleuren in oliepastels.
Afgewerkt door Jarne Maes en Kelly Hu-Lin (leerling Sint-Ursula)
Context: Skyline van stad Lier. Geschilderd met acrylverf.
Afgewerkt door Renata Horvathova (leerling Sint-Ursula)
Context: kartondruk/collage
Afgewerkt door Willeke Vanderhenst (leerling Sint-Ursula)
Context: Lier ontsproten uit de bron van Sint Gummarus. Stad van de schapenkoppen. #liersevlaaikes #plezieropkop
Afgewerkt door Jade Langmans (leerling Sint-Ursula)
Context: Geïnspireerd door de architectuur en opbouw van Lier hebben de leerlingen hun eigen patronen gedrukt op textielresten met sjablonen. Deze bewerkte stoffen hebben ze nadien gebruikt om Lier en de Nete in collage na te bouwen.
Afgewerkt door Luna-Marie Aerts en Nienke Leijssenaar (leerlingen Sint-Ursula)
Context: Mixed media. Geïnspireerd door Pallieter.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: "We hebben met tentoonstellingsbeheer gebrainstormed wat we als atelier doen, bedenken en bekijken, binnen en buiten de Beeldacademie. Omdat tentoonstellen als leerling kunstenaar en reflectie op het kunstenaarschap geen afbakening hoeft te zijn per discipline wilden we de vlag beschouwen als een venster. Een venster vanuit de Academie naar binnen, met al zijn disciplines. En een vlag of wimpel naar buiten met onze extra muros tentoonstellingen. We willen die transparantie doortrekken en daardoor een open ruimte creëren."
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Reuzentrein : Liersborduurwerk
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Reuzen schetsen! De schetsen werden vergroot en versiering door de leerlingen getekend, ingekleurd en geschilderd met contouren en motieven. Met textielstiften en -verf.
Afgewerkt door Ciska Vleugels en Inte Kochuyt (leerlingen Sint-Ursula)
Felix Van Loock, Hilde Duys, Sonia 's Jongers
Context: Liers kantwerk gemaakt met Cornelly machine. Ontwerp Hilde Duys: Kaart van Lier
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: We werden geïnspireerd door de Lierse kant, de leerlingen zijn met schaar en papier aan de slag gegaan om de knip- en vouwtechniek onder de knie te krijgen. Vervolgens hebben ze deze techniek toegepast op verschillende stoffen.
Afgewerkt door Maité Van Der Auwera (leerling Sint-Ursula)
Context: De stad " een levendige stad met herkenbare architectuur”, geschilderd met acrylverf.
Afgewerkt door Emma De Haes (leerling Sint-Ursula)
Context: We lieten ons inspireren door de prachtige geïllustreerde wijzerplaat jubelklok van de Zimmertoren met zijn zodiac, fasen van de maan, zonnecyclus enzovoort. Uit een oud boek over de geschiedenis van de astronomie gingen de leerlingen aan de slag met de dierenriem, de planeten, de sterren, astronomische kaarten en de sterrebeelden. Techniek: cut outs uit stof gladgestreken met vliesofix.
Afgewerkt door Marie-Line Van Orsaegen Janaika Moerenhout (leerling Sint-Ursula)
Context: Zuidpoolreiziger, Lierenaar Lucas Cabes reisde samen met 'de Gerlache' op de 'Belgica' in de jaren '50 voor wetenschappelijk onderzoek. Vervaardigd met de zeefdruk-techniek.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Geïnspireerd door de Lierse schapenkoppen werd de vlag beschilderd met acrylverf.
Afgewerkt door Aro Van Engeland (leerling Sint-Ursula)
Context: Glasramen gecombineerd met de schapenkoppen van Lier. Geschilderd met acrylverf.
Afgewerkt door Michelle Schaevers (leerling Sint-Ursula)
Context: gemengde technieken/ Als schapenkop geïnspireerd door Lier.
Afgewerkt door Amal Zagdoudi (leerling Sint-Ursula)
Context: Geïnspireerd door de stad en de reuzen van de Ommegang hebben de leerlingen hun eigen patronen gedrukt op textielresten met sjablonen. Deze bewerkte stoffen hebben ze nadien gebruikt om een eigen reuzin en olifant hebben te ontwerpen en op te bouwen als een soort collage.
Afgewerkt door Emma De Haes en Zoë Suetens (leerlingen Sint-Ursula)
Context: Textiel. Puzzel met individuele impressies van Stad Lier.
Afgewerkt door Emma Van Roey, Magda Vets, Danielle Van Eynde, Sonia 's Jongers
Context: Zimmertoren
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Lierse schapenkoppen
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Lettercompositie gemaakt met photoshop van het woord "Beeldacademie" aangevuld met een afbeelding van een zelfgekozen plaats in Lier. Techniek: zeefdruk.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Plaaster en gebrand hout. De mantel van Sint-Gummarus.
Felix Van Loock, Hilde Duys
Context: Ontwerp Hilde Duys: Gevels van Lier en Bloemen pracht met Cornelly lintmachine gemaakt.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: De kaart van Lier werd via keramische, zelf ontworpen en ingekleurde knopen uitgewerkt met de 'Zilveren Knoop' als centrale uitganspunt. De waterloop van Lier werd geabstraheerd, je kan er ook de L van Lier in lezen. De knopen werden door alle leerlingen ontworpen, en via een mal veelvuldig geproduceerd. Er werden kleurstudies aan gekoppeld om tot een gevarieerd kleurenpalet te komen. De knopen werken gebakken op 1260°C. De vlag werd tijdens de zomermaanden van 2022 opgenomen in de tentoonstelling Schmuk und Knöpfe in het Keramikmuseum Westerwald in Duitsland.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Liesbeth Michiels, Gert Sempels, Van Hout Shana, Anneke Van Ostaede, Dennis Van Santfoort, Tine Verschooten, Ayse Yilmaz, Gerda Staepelaere, Leen Caremans
Context: Lettercompositie gemaakt met photoshop van het woord "Beeldacademie" aangevuld met een afbeelding van een zelfgekozen plaats in Lier. Techniek: zeefdruk.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Geïnspireerd door de Lierse lekkernij, Lierse vlaaikes, geschilderd met acrylverf.
Afgewerkt door Wassima El Ayadi (leerling Sint-Ursula)
Context: Een topografisch beeld van de waterwegen van Lier en de natuur, getekend met oliepastels.
Afgewerkt door Jarne Maes en Kelly Hu-Lin (leerlingen Sint-Ursula)
Context: Afbeelding van de Reus Goliath op Sint-Gumarustoren en Sint-Gumarus - alias Rik Verwaest op het Belfort. De schapenkop, varkenskop en paling vullen het Lierse geheel aan.
Afgewerkt door Elizabeth Adriaenssens (leerling Sint-Ursula)
Context: Collage met acryl-beschilderde doeken, geïnspireerd door de Nete.
Afgewerkt door Erona Morina (leerling Sint-Ursula)
Context: De onderbroek van Baba, de kleinste reus, geschilderd met acryl.
Afgewerkt door Utha Dhaeyer (leerling Sint-Ursula)
Context: Het uiterlijk van de reuzen kennen we allemaal, maar wie weet wat er binnenin schuilt? We trokken met onze schetsboeken naar het Reuzendepot en gluurden onder de rokken van de reuzen. Deze vlag is een ode aan alle pijnders. Het is een eerbetoon aan de reuzendragers, die onze reuzen letterlijk en figuurlijk een hart geven. Technieken: zachte pastel, oliepastel, grafiet, acryl.
Afgewerkt door Karlijn Verhaegen (leerling Sint-Ursula)
Context: Mixed media. Geïnspireerd op juffrouw Symforosa van Felix Timmermans. Hier is de figuur opgebouwd in netten van palingvissers.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context: Collage en kartondruk met schapenkoppen en natuur.
Afgewerkt door Sonia 's Jongers
Context:
Afgewerkt door Sonia 's Jongers